aspergerelin.blogg.se

Hej! Jag heter Elin. I den här bloggen kommer jag att skriva om samhällsfrågor området och främst inom området funktionsnedsättningar/funktionsförmågor. Jag kommer även skriva om sådant som berör området personlig utveckling

Medborgardialog, begravningen och hälsomässa

Publicerad 2016-12-04 00:31:00 i hälsa, personligt, politik,

Förra veckan var jag på min mans farmors begravning. Kyrkan som begravningen hölls i, var liten och söt. Det var så vackert med de tända ljusen kring kristan. Min mans mamma tyckte att hon såg farmorns ande sväva kring kistan. Jag vet att det kanske låter lite flummigt men det tyckte jag också att jag såg det. Hursomhelst så var det väldigt skönt att få gråta. Kände att jag hade stängt inne mycket känslor innan. Jag ville gråta men kunde inte helt enkelt inte innan. Det var helande. Däremot tycker jag inte om snabba förändringar på grund av min Asperger som detta att jag blev av med mitt jobb. Tror vem som helst skulle kunna få rätt dåligt av det, men om du har en fuktionsnedsättning som Asperger som gör att det t.e.x. är svårt att t.ex. förstå männsikors tonfall och avsikter så blir det extra jobbigt. Jag är så pass vuxen att jag förstår att männaikor som är elaka mot dig förmodlingen mår väldigt dåligt själva, men ändå kan det inte riktigt gå in i mitt huvud, men jag tror det beror på att jag har längre processtid.
 
För en vecka sedan var jag också på hälsomässa. Då var jag p¨å flera spännade föreläsningar. Jag är utbildad folkhälsovetetare så jag har ett extra stort intresse för just hälsa. En föreläsning som jag kommer extra stark var en föreläsning kring mindfull eating som handlar om att äta på ett medvetet sätt. Jag kom på mig själv att jag äter aldelles för snabbat och däreför inte tänker tillräkligt på vad jag äter och om jag verkligen är sugen på det jag äter. Ska börja träna mer nu tänkte jag så jag inte blir så sugen på mat. Sedan gick jag med i en förening för kvinnors hälsa som heter 1.6 och 2,6 miljonersklubben. Köpte även två avlappningsskivor. En annan bra föreläsning jag var på en föreläsning som handlade om hur vi utformar samhället för rörelse. Vi behöver bygga vårat samhälle så att det känns säkert att cykla och gå och att det är bra att få utskrivet fysisk aktivitet på recept. Sedan blev jag väldigt inspirerad av en kvinna som hade chigongövningar som var anpassade till barn, känns som nått jag skulle vilja hålla på med i framtiden.  
 
I måndags var jag på ett möte där en anställd på kommunen pratade om medborgardialog och hur vikigt det är att medborgare är med och påverkar beslut som kommunen kvar. Själv kan man känna sig lite maktlös när man t.ex. inte sitter i någon nämnd eller så och är med och påverkar, men jag hoppas att jag ska kunna t.ex. påverka folk via nätet. Jag lär få komma tillbaka till detta.
 
Ska försöka hålla nere stressen nu i jul, ska inte tänka att jag har för mycket måsten, Nu ska jag ta en chokladbit ur min chokladkalander, visst jag är så barslig också. Jag är också överlycklig över att det är snö, för nu har jag köpt ny vinterjacka, tyvärr kommer det väll inte vara så länge till.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

AspergerElin

Jag är en tjej i 30 årsåldern som är väldigt intresserad av samhällsfrågor och personlig utveckling samt livsfrågor. Tycker om att se det positiva i människor jag möter. Tror att det finns något positivt i alla människor. Jag har ett väldigt ödmjukt synsätt på andra människor. Bor tillsammans med min underbara man.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela