aspergerelin.blogg.se

Hej! Jag heter Elin. I den här bloggen kommer jag att skriva om samhällsfrågor området och främst inom området funktionsnedsättningar/funktionsförmågor. Jag kommer även skriva om sådant som berör området personlig utveckling

Allas behov av gemenskap

Publicerad 2016-11-15 23:51:59 i hälsa, personligt, politik,

Efter jag såg Malou efter tio program kände jag att jag måste bara skriva om detta ämne. Hon tog nämlingen upp detta med mobbing på jobbet. Däremot gav det mig inspiration till detta inlägg.Nu tänkte jag inte just fördjupa mig så mycket i detta med arbetsplatsen som arena. Jag vill mer disskutera kring behovet av gemenskap som alla människor har. Däremot är det så att jag har ett lite större behov av att vara ensam på grund av min Aspergerdiagnos. Att vara ensam hela tiden tror jag däremot inte det finns någon människa som behöver. Att ha någon att dela sina tankar med tror jag är ett behov jag delar alla människor. Arbetsplatsen kan ju så klart vara en arena för detta, men jag tror att vårat behov går djupare än så.
 
Jag tror att många människor har ett behov att bli lyssnade på och att få vara en del i ett sammahang. Just i detta novembermörker kan jag känna extra stort behov av det. Jag förstår nu varför jag varit så inne i mig själv och överanalyserat saker. Jag har inte haft någon att dela mina tankar med, ingen som aktivit lyssnat på mig. Att aktivt lyssna till varandra är något som vi alla behöver lära oss. Så tänk på det om du mobbar någon. Du skadar faktiskt den personens tillit till andra människor. Visst tiden kan läka rätt så stor del av såret men det kommer alltid att finnas där som ett lite spår. Min man gör allt vad han kan för att sätta upp en massa ljus i vårat hus. Tack för det älskling. Jag behöver däremot inte bara ljus i huset, jag behöver känna hopp om livet. När man är arbetslös är inte det att inte ha något arbete eller pengar som är det allra värsta. Det är ensamheten. Den gör verkligen ondast. Så visa andra människor respekt så får du respekt tillbaka. Lär känna nya människor och var inte så rädd för att ställa frågor. Jag har upptänkt att jag kom mycket närmare människor då jag vågade ställa frågor.
Hur kommer politik in i detta då, kanske ni frågar er? Det jag tänker på är detta med att mänskliga rättigheter borde vara att få tillgosätt sitt behov av gemenskap och att det borde stiftas en tydliagre lag kring det. Däremot vet jag inte hur den skall vara utformad. Pengar är inte oviktiga i människors liv, men det är bara ett medel.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

AspergerElin

Jag är en tjej i 30 årsåldern som är väldigt intresserad av samhällsfrågor och personlig utveckling samt livsfrågor. Tycker om att se det positiva i människor jag möter. Tror att det finns något positivt i alla människor. Jag har ett väldigt ödmjukt synsätt på andra människor. Bor tillsammans med min underbara man.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela