aspergerelin.blogg.se

Hej! Jag heter Elin. I den här bloggen kommer jag att skriva om samhällsfrågor området och främst inom området funktionsnedsättningar/funktionsförmågor. Jag kommer även skriva om sådant som berör området personlig utveckling

Det borde bedrivas mer forskning på kvinnor

Publicerad 2016-09-23 12:17:46 i hälsa, politik,

Okej att vi kvinnor kanske är lite mer komplicerade att forska på p.g.a. våran menscykel, men vi borde ju inte vara helt omöjliga att forska på. Om jag dessutom har en neropsyiatrisk  diganos som aspergers syndrom kanske jag är ännu mer komplicerad. Det bör ju dock undersökas. Jag tror däremot det enda sättet att kvinnor ska kunna få bättre vård är att forska på kvinnokroppen. Våra kroppar är inte lika en mans kropp och det måste man förstå. Borde det inte vara självklart att vården ska vara jämnställd?
 
Ska jag behöva vara jätterädd för att bli gravid och min förlossning för jag kan få förlossningskador som inte tas på allvar? . Som t.ex. detta med mammamage, alltså magmuskler som inte går ihop efter förlossningen. Det drabbar ju tydligen var fjärde kvinnor, vilket ju bör beteckas som vanligt. Så ska detta räknas som ett skönhetsproblem. Vi kvinnor kanske är utseendefixerade ibland, men inte i detta fall. Ska man behöva gå och ha int i magen och ryggen liksom? Jag vet ju föressten inte om jag kanske skulle uppleva en förlossning annurlunda eftersom jag har aspergers syndrom och kanske har nedsatt känsel. Detta är viktiga saker som det borde forskas mer på för att politiker ska ta frågan mer allvar tycker jag. 
 
En annan sak som det också kan behöva forkas mer på är kvinnors hjärtsjukdommar. Syntrom på detta kan se helt annurlunda ut en männens för er som inte visste det.
 
PMDS (prementruell depression) är också någonting som det forskas alles för lite på idag. Jag tror  själv att jag är drabbad och har provat med att lidra med p-piller men tycker inte det har hjälpt så mycket. Det behövas bättre mediciner för att kvinnor med detta ska må bättre.
 
Om det görs djurförsök så forkas det nästan bara på handjur och inte på hondjur. 
 
Det finns betydligt många fler områden där det behöver forlas på kvinnor, men orkar inte att ta upp alla just nu.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

AspergerElin

Jag är en tjej i 30 årsåldern som är väldigt intresserad av samhällsfrågor och personlig utveckling samt livsfrågor. Tycker om att se det positiva i människor jag möter. Tror att det finns något positivt i alla människor. Jag har ett väldigt ödmjukt synsätt på andra människor. Bor tillsammans med min underbara man.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela