aspergerelin.blogg.se

Hej! Jag heter Elin. I den här bloggen kommer jag att skriva om samhällsfrågor området och främst inom området funktionsnedsättningar/funktionsförmågor. Jag kommer även skriva om sådant som berör området personlig utveckling

Inventering på biblioteket och Handikappföreningarna i Östergötlands 50 års jubileum

Publicerad 2016-09-18 13:58:02 i hälsa, politik,

Har i veckan varit och inventerat bibliotek i Mjölby kommun KRF (kommumens råd för fuktionsnedsättning). Det slår mig då hur påfresstade det faktiskt kan vara för mig att komma in på ett bibiotkek där det står en massa grejer övereallt och en massa mönster. Jag känner mig också väldigt störd när det kommer in en massa barn på bibliokeket och hojtar lever rövare. Det är inte på all bibliotek här i Mjölby där man har tänkt på detta. Undrar hur jag kommer att uppleva det om jag kanske själv har ett barn som beteer sig på samma sätt och jag försöker säga ifrån.
 
I veckan firade även handikappföreningarna i Östergötland 50 årsjubileum. Jag sitter i styrelsen för handikappföreningarna i Östergötlands län, så jag vara såklart där. Det var en trevlig och varm dag. Inte klokt hur varmt det kan vara i september månad. En av dem som föreläste kring habiliteringen och hur man prioriterar mellan olika åtgärder rent ekonomiskt. Något som togs upp då var detta med hjälpmedel. Att du har bra hjälpmedel i din vardag kan betyda jättemycket fördin livskvalitet. Östergötland län är dock sämst kring detta i hela landet. Jag kan ta mig själv som exempel. På grund av mina funktionedsättningar Asperger och ADD har jag ofta svårt att sova på nätterna. Detta gör att jag fått låna ett  en kedjetäcke an habiliteringen ( nu psyktarin),  så jag ska kunna sova bättre. På sommaren kan jag inte använda det täcket för att det är alldeles för varmt. När jag var på en mässa hittade jag ett täcke med små bollar som jag tyckte var helt underbart skönt att ligga under. Tyvärr så gick det inte att få låna ett sådant täckt i region Östregötland, vilket jag tyckte var öerhört synd. Nu får jag fotsätta och sova dåligt på nätterna och var trött på dagaran istället vilket är jättetråkigt. Idag ska jag gå och träna vattengympa hoppas det hjälper lite iallafall mott tröttheten och att jag sover bättre. 
 
Måste också berätta om vilka konstiga busrigningar jag och min man råde ut för i veckan. Den första var en kille som påstod sig ringa från castingföretag i Motala och att han hade sett mig på en fest jättefull. Alltså, det kan inte vara mig du såg jag dricker inte överhuudtaget sa jag, Sedan påstod han också att jag var skitsnygg och att de ville ha med mig i en tvättmedelsreklam i bara underkläderna och att jag skulle få 2000 kr för besväret. Han undrarde om jag vill komma och provfilma. Jag fick reda ut med honom att det trolitvis inte var samma person som han hade träffat. Jag ville även att han skulle maila mer information kring detta. Tror du kan gjorde det? Nej  minsann. Efter det var den en annan kille som påstod sig ringa från rikspolisstyrelsen om att våran bil blivit stulen. Jag räckte mobilen till min man och bad honom kolla upp om bilen stod där den skulle , vilket den mycket rikigt gjorde. Min man frågade också: " Är du full eller?" Han svarar: "Ja".
 
En annan lite konstig sak.ntig sak som jag också var med om var att jag var på en lunch i samband med en facklig information. På lunchen är den en tjej som kommer fram till mig och petar på min mage och frågar: " Är du gravid eller?" "Nej, inte vad jag vet", säger jag. Kände att jag tog illa vid mig, speciellt nu eftersom jag och min man har haft det lite svårt med att få barn. Tänk på vad ni säger till andra!   

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

AspergerElin

Jag är en tjej i 30 årsåldern som är väldigt intresserad av samhällsfrågor och personlig utveckling samt livsfrågor. Tycker om att se det positiva i människor jag möter. Tror att det finns något positivt i alla människor. Jag har ett väldigt ödmjukt synsätt på andra människor. Bor tillsammans med min underbara man.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela