aspergerelin.blogg.se

Hej! Jag heter Elin. I den här bloggen kommer jag att skriva om samhällsfrågor området och främst inom området funktionsnedsättningar/funktionsförmågor. Jag kommer även skriva om sådant som berör området personlig utveckling

Politikerna ignorerar personer med funktionsnedsättingar

Publicerad 2016-09-02 12:40:00 i personligt, politik,

Jag uppplever det som att politiker överhuvudtaget knappt pratar om oss med funktionnedsättningar. Förstår inte hur detta kunde bli en ickefråga för dem.
 
På riksplanet hade det gjorts en utredning som hette FUNKA. Utredningen slog bland annat fast att lönebidragen för dem med nedsatt arbetsförmåga borde höjas. Det var flera år sedan utredningen gjordes. Jag tror det var närmare bestämt 2012. Det enda jag läst var om någon eller några Centerpoliker i riksdagen som föreslog att man skulle höja lönebidraget till 17000 kr. Jag anser att detta är alldelles för lite. Lönebidraget borde ligga på minst 19000 kr. Visst, det finns arbetgivare som missbrukar systemet och ger bidrag till dem som inte ska ha det. Jag medger att det finns brister i systemet. Om man däremot skulle ha en bättre uppföjling på arbetsförmedlingen så skulle missbruket kunna minska.
 
Arbetmarkandsminister Ylva Johansson (S) säger att man ska se över FUNKA utredningen. Det är mycket snack och lite verkstad. Det har ju inte hänt särskillt mycket i positiv riktning för oss med funktionnedsättningar. Nu är det dags att agera tycker jag. Jag är med i Handikappföreningarna för Östergötlands län, så har vi anndnat en resa upp till riksdagen. Det ser jag fram emot. Då får jag väll försöka ta ett snacka med politikerna där
 
Där jag bor i Mjölby kommun är det inte mycket bättre faktiskt. Där har man någonting som heter framtidsjobb. Dessa kan bara sökas om man uppbär försörjningstöd. I mitt fall är det så att jag inte kan söka försörjningstöd eftersom min man arbetar. Det innebär att jag inte har en chans att få denna typ av anställning såklart. Jag tycker att detta är en lite märklig åtgärd som Mjölby kommun ifört för att försöka snygga till statistiken. Skulle någon politiker från Mjölby kommun eller någon annastans ifrån, läsa detta och ha synpukter, så får man gärna ta kontakt med mig. Det går också bra att skriva en kommentar i kommentarsfälltet såklart. Ni som inte är politiker är ju också välkommna och kommentera såklart.
 
I mitt fall är det så att jag bara har en timanställning på en timme i veckan, vet inte vad jag kommer göra efter den 31 december dit mitt kontrakt sträcker sig. Jag har aldrig haft en tillsvidareanställning i hela mitt liv utan har fått stå ut med timanställningar och visstidsanställningar. Missförstå mig inte nu, jag är glad att jag ändå har den timmen jag har i veckan så jag ändå kan få en merit att skriva på mitt CV. Jag är däremot inte nöjd. Som det är för mig just nu, ser jag hur mitt aktivitetsstöd sänks mer och mer. Så är det eftersom jag varit arbetlös i mer än 300 dagar och därför inte får någon a-kassa längre. Vad jag vet så är det många med fuktionnedsättningar som sitter i likande situtation. Jag har ändå inte gett upp hoppet om att mina siuation kan förbättras!
 
Den 12 oktober  kl 17.30-18.30,kommer jag att ha en föreläsning om Mitt liv med Aspergers syndrom i Mjölby bibliotek. Då får man jättegärna komma och lyssna på mig och ställa frågor. Jag kommer då balnd annat ta upp vad jag tycker om arbetmarkanden idag. Dessutom kommer jag också ge lite tips på vad man kan tänka på om man har en anställd med Aspergers syndrom. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

AspergerElin

Jag är en tjej i 30 årsåldern som är väldigt intresserad av samhällsfrågor och personlig utveckling samt livsfrågor. Tycker om att se det positiva i människor jag möter. Tror att det finns något positivt i alla människor. Jag har ett väldigt ödmjukt synsätt på andra människor. Bor tillsammans med min underbara man.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela